Průzkumy jsou alarmující: Tři čtvrtiny českých dětí nedosahují na minimálně doporučených 60 minut pohybové aktivity denně. Nadváhou či obezitou trpí přibližně pětina chlapců a desetina dívek.
Děti, které se od malička věnují pohybu, mají v mnohém před svými nesportovními vrstevníky náskok. Podle odborníků je jednoznačně prokázáno, že dítě s pravidelnou pohybovou aktivitou postihne v dětství méně úrazů, protože jsou šikovnější, mrštnější a disponují jakýmsi „uměním padat“, což zabrání těžším úrazům. Dalším důležitým faktorem je, že si do života přenášejí bezpečnostní aspekty (přilba na lyžích a na kole, rozcvičení před sportem, vhodné obutí apod.)
„Je také prokázán pozitivní vliv na mentální aktivitu a v neposlední řadě je to návyk, který si děti přináší do staršího věku, kdy většinou zůstávají pohybově aktivní a vedou tak zdravější způsob života. Je třeba upozornit i na to, že u těchto dětí jsou dříve odhaleny případně vrozené vady pohybového aparátu, které jsou v počátečních stádiích lépe řešitelné,“ říká dětský chirurg a traumatolog prof. MUDr. Ladislav Plánka, Ph.D.
Dítě předškolního a raného školního věku by mělo mít 3 až 4 hodiny denně přirozeného pohybu, ať už ve školce, škole, kroužcích, v přírodě, nebo doma s rodiči. Předškolní děti by měly cvičit pod dohledem vzdělaných a zkušených instruktorů 2x týdně 60 minut (jedním z důvodů je i zbavení se fixace na již vytvořené špatné pohybové návyky).
A jaké pohybové aktivity se pro děti dle jejich věku hodí? Cvičení v prvních měsících života je spíše pasivní pohybová aktivita spojována se skutečností, že v centrálním nervovém systému člověka jsou geneticky zakódované vrozené pohybové vzory, které dítě díky cvičení dříve zautomatizuje.
„Velmi příznivý efekt má Vojtova metoda, v níž jde o stimulaci citlivých míst, která vyvolává samovolné pohyby končetin, fyziologickou aktivaci bránice a svalů břicha, úpravu dechové i tepové frekvence a pozitivně stimuluje nervová centra. Některé děti tuto aktivitu přímo potřebují (dětská mozková obrna, paréza brachiálního plexu, vady páteře, vrozené vady nohou), zdravým dětem může jen prospět,“ podotýká Ladislav Plánka s tím, že u kojenců a batolat jde o podporu a rozvíjení těch pohybů, které je dítě aktuálně schopné
provádět.
U předškoláků lze postupně přidávat konkrétní pohybové úkoly bez silových a vytrvalostních cviků, s výhodou lze zařadit cvičení s pomůckami a vhodným nářadím. „Rozhodně nelze doporučit posilovací cviky, extrémní rozsahy pohybů v kloubech nebo doskoky a dopady z neúměrné výšky. Není možné chtít po dětech fyzicky náročné výkony, jejich svalová a kosterní soustava není připravená na velkou zátěž. Nelze souhlasit s tím, že by již od útlého věku mělo dítě provozovat konkrétní sport. Předškolní věk vyžaduje všestrannost a vyváženost pohybové aktivity bez toho, aby ho dítě strávilo skloněné nad hokejkou nebo zlomené v pase při gymnastice,“ varuje Kristýna Přibylová z Monkey´s Gym, autorka speciálního cvičení pro děti podle jejich psychomotorického vývoje.
„Naším heslem je hravý přístup, pozitivní motivace, žádné zákazy ani příkazy. Hodina v Monkey´s tělocvičnách vybavených speciální cvičícím nářadím jen pro děti probíhá jako jedna dlouhá hra, a tak by to mělo vypadat i když se snaží rozhýbat své ratolesti rodiče,“ dodává Kristýna Přibylová a radí, jak vést děti k pohybu:
Jsme odborníky na prázdninové sportovní kempy pro děti od 3 let... více »
Díky zájmu, se kterým jsme se setkali v minulých semestrech, jsme se... více »
V průběhu jara opět otevíráme oblíbené víkendové dopolední kurzy... více »