7 věcí, které pomáhají motivovat děti k pohybu | Monkey´s Gym

7 věcí, které pomáhají motivovat děti k pohybu | Monkey´s Gym

7 věcí, které pomáhají motivovat děti k pohybu

Mají sklon k otylosti a nadváze, jsou lenivé a dostat je ven od obrazovek je skoro nemožné. Podobná povzdechnutí na adresu současných dětí zaznívají poměrně často. Zjistili jsme, co si ohlídat, když chceme, aby děti odmala rády sportovaly.

„Jiná situace je u starších dětí a jiná u těch mladších. Na malých dětech je krásné, že jejich nadšení pro pohyb nezná hranice. A toho bychom měli využít. Pokud jim v předškolním věku nabídneme jakoukoli aktivitu atraktivním způsobem, jen málokdy odmítnou. Děti nemají předsudky a většinou pro ně není problém fyzická aktivita. To my dospělí v nich často nevědomky budujeme různé bloky, které si pak nesou do dalších let,“ říká Kristýna Přibylová z dětských profesionálních tělocvičen Monkey´s Gym. Zároveň zmiňuje sedm věcí, které jsou podle ní pro kladný vztah dětí ke sportu důležité.

1. Pojďme jim příkladem

Děti by se do cvičení nikdy neměly nutit. Zejména v raném věku je důležité, aby pohyb vnímaly pozitivně, a ne jako něco, co dělat musí. Zde je nejdůležitější osobní příklad rodičů. V rodinách, kde je samozřejmostí vyjet si společně na kole nebo jít do lesa na procházku, mají děti cestu ke cvičení vždy jednodušší.

2. Radost a zábava, ne dril

Cvičení a pohyb jako takový musí být pro děti především radost a zábava, v žádném případě ne dril. Také prostředí musí být pozitivní a nesoutěživé.

„Děti nejvíc ocení změny a překvapení. A tak se snažíme, aby to u nás na kurzech vypadalo každý týden trochu jinak. Například opičí dráhu v tělocvičně každý týden přestavujeme tak, aby byla pro děti pokaždé novou výzvou,“ dává příklad Kristýna Přibylová.

3. Výhody malého kolektivu

Pokud je to možné, dopřejte dětem cvičení v menším kolektivu. Zvlášť nejmladší děti se tak cítí mnohem bezpečněji, jsou jistější, protože znají kamarády, kteří s nimi na cvičení chodí, a díky tomu si cvičení mnohem lépe užijí. V menším kolektivu se také děti učí novým dovednostem mnohem rychleji díky individuálnímu přístupu. Lektor může reagovat na tempo každého z nich a věnovat se jim podle jejich potřeb.

4. Atraktivní prostředí, padák, opičí dráha…

Čím vším můžeme dětem cvičení zpříjemnit? Na co je nalákat?

Určitě příjemným prostředím, kde se dítko bude cítit bezpečně. Cvičební prostory pro malé děti by měly být určené jen jim a přizpůsobené jejich potřebám – měkké cvičební prvky, barevné pomůcky, bezpečný povrch.Z pomůcek mají děti rády padák, opičí dráhu a třeba velké míče. Hodně oblíbené jsou pohybové hry přizpůsobené věku dětí – ale bez důrazu na soutěživost nebo výhru! Pokud je lekce zábavná, děti si ji užívají od počátku až do konce bez ohledu na to, jak fyzicky náročné aktivity pro ně připravíme.

5. Odbornost a empatický přístup lektora

„U vedených lekcí je důležitý pozitivní přistup, příjemné prostředí, správná metodika a lektor, který umí z pohybu udělat zábavu. Měl by mít nejen odborné schopnosti na vysoké úrovni, ale také by se měl umět vcítit do dětské dušičky a jednotlivé svěřence vždy vnímat individuálně. Vždy říkám, že spousta odborných věcí se dá naučit, ale láska k dětem a k práci s nimi nikoli – tu člověk v sobě prostě musí mít, a děti to velmi dobře vycítí,“ vysvětluje Kristýna Přibylová z profesionálních tělocvičen Monkey´s Gym.

6. Čas na aklimatizaci

„O tom, jak se bude dětem na lekcích líbit, rozhodují i zdánlivé maličkosti. Hodně důležité například je, aby děti přicházely na cvičení včas, s časovou rezervou pro aklimatizaci na prostředí, kde budou cvičit. Děti tyto aspekty velmi vnímají, potřebují svoji jistotu a klid. Nálada, se kterou rodič přivádí dítko na cvičení, se přenáší i na něj a na to, jak vnímá průběh lekce. Rodiče se někdy diví, že dítě nechce cvičit – přitom přiběhli na poslední chvíli, dítě vlálo za nimi, do tělocvičny šlo jako poslední… a už je na problém zaděláno,“ upozorňuje Kristýna Přibylová.

7. I ponožky naruby je třeba respektovat

Je pro pohodu dětí při cvičení důležité i oblečení? Nebo stačí obyčejné tepláky a tričko?

„Oblečení musí být hlavně pohodlné a nikde netlačit. Děti nevnímají to, zda jsou oblečené podle nejnovějších trendů, jim jde hlavně o pohodlí. Každý rodič ví, v čem se jeho dítko nejlépe cítí… Zvlášť někteří kluci nemají rádi upnutá trika nebo naopak příliš volnou gumu u kalhot, někdo musí mít ponožky naruby, u holčiček je na zvážení, zda je nechat cvičit v leginkách (pokud ano, tak jen v těch volnějších), nebo je obléci do tepláčků,“ radí lektorka. Hodně prý záleží na tom, jakou pozornost dítě svému oblečení věnuje – některým dětem je jedno, v čem cvičí, jiné naopak vyžadují striktně to, co je pro ně nejpohodlnější.