Čtvrtina českých dětí trpí podle aktuálních studií nadváhou nebo obezitou.* Proč tomu tak je? „Jedná se o souběh několika faktorů, které hrají při nárůstu tohoto problému roli. Mezi ty nejzásadnější patří nesprávné vzory v rodině, lákadla v podobě elektronických zařízení, nedostatek příležitostí k přirozenému pohybu, mnohdy špatná kvalita tělesné výchovy ve školách i snadný přístup k nezdravým jídlům a nápojům. To vše vytváří prostředí, v němž vyrůstá stále více dětí,” říká Kristýna Přibylová, zakladatelka profesionálních dětských tělocvičen Monkeyˈs Gym.
Tím nejrizikovějším obdobím, kdy si děti tzv. “zadělávají na tloušťku”, je podle odborníků rané dětství, kdy na jejich výchovu a vývoj mají největší vliv rodiče. „To, jakým způsobem přistoupíme v prvních letech života svých potomků ke stravě a pohybové aktivitě, se velmi zásadně propíše do toho, jak bude vypadat jejich přístup k jídlu a sportu v momentě, kdy se již budou k těmto oblastem chtít samy vyjadřovat. Bude-li pohyb od malička přirozenou součástí jejich dnů, bude je určitě provázet i v obdobích, která mohou být riziková, jako je nástup do školy, puberta nebo osamostatnění se v pozdějších letech,” podotýká Kristýna Přibylová, zakladatelka profesionálních dětských tělocvičen Monkeyˈs Gym.
Stejně je to podle ní i se stravováním – pokud naše ratolesti považují za standard hranolky, pizzu, hamburger nebo sladké nápoje, budou se těmto návykům odnaučovat jen obtížně. Když si však od malička zvyknou na vyváženou stravu bez přepáleného tuku, chemicky zpracovaných potravin, přemíry cukrů nebo tuků, pak jejich chuťové buňky různým nástrahám odolají mnohem snáze.
A jak jsou na tom dnešní děti s pohybem, ať už tím řízeným v kroužcích, nebo v běžném životě? Aktuální statistiky ukazují, že ho mají mnohem méně, než kolik je potřeba pro jejich zdravý vývoj. „Minimální rozsah pro děti od 5 do cca 17 let je jedna hodina denně. Ty mladší by měly mít přirozeného pohybu ještě více. V dnešní době, kdy se do a ze školy většinou dopravují nějakým motorizovaným prostředkem, po návratu si sednou k úkolům a následně k tabletu nebo telefonu, se může ale i dosažení jedné hodiny zdát jako nesplnitelný úkol,” upozorňuje Kristýna Přibylová.
Základním předpokladem pro to, aby se děti hýbaly rády, je rodičovský vzor. „Bohužel je stále spousta rodičů, kteří si tento aspekt neuvědomují nebo ho nepovažují za důležitý. A stejné je to i se stravováním – pokud jako rodič nebudu dodržovat alespoň základní zásady zdravé výživy, pak nelze očekávat, že se jimi bude řídit moje dítě. Mnohdy do této teorie vstupují různé objektivní důvody, ale i přes to bychom se měli jako zodpovědní dospělí krok po kroku snažit, naše návyky kvůli dětem upravit,” varuje zkušená maminka 3 dětí s tím, že příležitostí, jak být svým ratolestem vzorem, je nespočet: „Ráno si můžeme dát společně zdravou snídani, do školky nebo do školy dojít pěšky, odpoledne se z ní projít se zastávkou na krmení kachen v parku a večer si spolu připravit jednoduchou, ale výživnou večeři. Stejně tak můžeme plánovat výlety, kdy místo do fast foodu vyrazíme do zoo a tam nachodíme kilometry, aniž si toho všimneme.”
Rodiče, kteří už v raném věku pro své děti vyhledávají sportovní aktivity, si většinou význam aktivního životního stylu u svých potomků uvědomují. Důležité ale je, aby mysleli na jejich všestranný pohybový rozvoj a příliš brzy je “nespecializovali”. „Díky osvětě dochází v této oblasti ke zlepšení. Dříve k nám do kurzů chodily děti, které se třeba již ve 3 nebo 4 letech aktivně věnovaly nějakému konkrétnímu sportu a chyběly jim základy typu kotoul nebo skok snožmo. Dnes se s těmito případy setkáváme jen zřídka. Přesto je důležité opakovat, aby se předškolní děti zaměřovaly na takové činnosti, které jim umožní všestranný sportovní rozvoj. Bez specializace, bez tlaku na výkon, s důrazem na hravé prostředí, kamarádský a fairplay přístup,” říká odbornice, podle níž je podstatné to, aby si mohli malí sportovci vše v bezpečném a motivujícím prostředí vyzkoušet, získat správné návyky a osvojit si základy pro další aktivní sportovní život.
A jak tedy v dětech podpořit pozitivní vztah k pohybu? Tím, že jej proměníme v zábavu. „I proto metodika, kterou využíváme v našich kurzech, kombinuje prvky učení s hravými částmi lekce. Při samotné výuce používáme takové postupy, kdy si děti většinou ani nevšimnou, že se vlastně něco učí. Jakmile si nějakou dovednost osvojí a získají v ní jistotu, je pro ně snazší ji vykonávat i přes drobnou náročnost nebo úsilí, které musí vynaložit. Pohyb začnou vnímat jako aktivitu, která je zábavná a přináší jim radost,” uzavírá Kristýna Přibylová.
TERMÍN: NEDĚLE 24. 11. 2024 od 17:00 Pravidelně pořádáme vždy poslední... více »
Umějí čert, Mikuláš a anděl sportovat? Že nevíte? fotoright#1506-200#... více »
Dopřejte svým dětem zábavné pohybové hrátky s vánoční tématikou –... více »